Wyjazd zawodowy na I Kongres Nauczycieli Fizyki w Łodzi w dniach 14.09 – 16.09.2018r.

    W dniach 14.09 – 16.09.2018 roku odbył się wyjazd zawodowy nauczycieli na I Kongres Nauczycieli Fizyki organizowany przez Uniwersytet Łódzki, zrealizowany w ramach projektu „Wiemy więcej – budujemy więcej” współfinansowanego przez UE ze środków EFS w ramach RPOWP na lata 2014 – 2020. Uczestnikami wyjazdu byli nauczyciele fizyki ZSB – G: pani Renata Kowalko, pani Jolanta Trofimiuk oraz pan Paweł Klim.

    Wykład inauguracyjny pt. „Edukacja wczoraj, dziś, i w nieprzewidywalnej przyszłości” wygłosił prof. dr hab. Andrzej Kajetan Wróblewski. Profesor przedstawił poglądy na edukację fizyczną dziś i w najbliższej przyszłości z perspektywy rozwoju fizyki jako nauki oraz aktualnych potrzeb i wyzwań.
    Aktualny stan prac nad wprowadzanymi i planowanymi rozwiązaniami systemowymi w edukacji oraz w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli fizyki przedstawił p. Maciej Kopeć – Podsekretarz Stanu w MEN.
    Wykład plenarny piątkowej sesji wygłosił przez prof. dr hab. Stanisław Dylak. Tematem wykładu była „Transparentna dydaktyka fizyki – o propozycji zmiany systemu studiowania”, a mottem, od którego profesor rozpoczął wykład: „Uczysz przede wszystkim tym, co robisz, a mniej tym o czym uczysz, gdyż przekaźnik jest przekazem”. Prof. dr hab. Stanisław Dylak przedstawił filary kształcenia uniwersyteckiego, strukturę wiedzy w różnych ujęciach, działania studentów. Podzielił się wiedzą zdobytą przez lata pracy ze studentami i doktorantami. Wykład prof. dr hab. Stanisława Dylaka zakończyły owacje na stojąco 300 uczestników kongresu zasiadających w auli UŁ.
    Kolejnym punktem kongresu były obrady w grupach tematycznych. Każdy uczestnik wybrał najbardziej interesujące go sesje:
- p. R.Kowalko, p. J.Trofimiuk oraz p. P.Klim uczestniczyli w warsztatach prowadzonych przez p. Mariusza Mroczka – eksperta z Wydziału Egzaminu Maturalnego CKE; w pierwszej części prowadzący przedstawił budowę arkusza maturalnego w formule obowiązującej od 2015 roku, przedstawił % zadań występujący w arkuszu z poszczególnych treści podstawy programowej, nawiązał do budowy i wyników egzaminu maturalnego z fizyki w 2018 roku. W drugiej części pracowaliśmy z zadaniami, które sprawiają zdającym najwięcej trudności oraz przykłady popełnianych przez zdających błędów. Zajęcia zakończyły wnioski oraz diagnoza problemów, które wynikły z przeprowadzonych analiz.
- p. R.Kowalko wzięła udział w sesji pt. „Problemy w edukacji w zakresie fizyki”. Pięciu prelegentów przedstawiło genezę i sposoby zapobiegania problemom w edukacji oraz wizję nowego kształtu nauczania. Swoje hipotezy wygłosili dr Joanna Gondek, dr Stefania Elbanowska, dr Iwona Mróz, Ludwik Lehman oraz Barbara Kwaśniewska. Wspólny mianownik przedstawionych poglądów to wczesne kontakty uczniów z uczelnią wyższą pozwalają na szersze zdobywanie wiedzy.
- p. P.Klim uczestniczył w warsztatach „Konstruktywistyczne nauczanie fizyki: testowanie doświadczeń zagranicznych”; prof. Dr. Hab. G. Karwasz; dr. K. Rachowicz; dr A. Karbowski; Przedstawiono rozwiązania wypracowane w trakcie nauczania za granicą i/lub przygotowane w ramach projektów międzynarodowych:
      - konstruktywistyczne, interaktywne i narracyjne nauczanie na poziomie wczesnoszkolnym (UniKids), w tym nauczanie elementów astronomii,
      - internetowy, interakcyjny zbiór zadań z fizyki na poziomie od szkoły podstawowej do poziomu uniwersyteckiego ( „Zbornik zadań", projekt z Uni Karlovy w Pradze ),
      - konstruktywistyczne podręczniki fizyki na poziomie byłego gimnazjum (doświadczenia włoskie),
      - zestawy doświadczeń z elektromagnetyzmu (projekt LdV UE),
      - konstruktywistyczne nauczanie fizyki współczesnej na poziomie uniwersyteckim (projekt UE „Science & Society").   
    Pierwszy dzień kongresu zakończyła uroczysta sesja wieczorna w Pałacu Poznańskiego w Muzeum Miasta Łodzi, gdzie uczestnicy mieli okazję poznać historię miasta, wpływ przeszłości na obecny wizerunek miasta i jej mieszkańców.
    Sobotnie doskonalenie zawodowe nauczyciele rozpoczęli od tzw. „Bazaru dobrych praktyk edukacyjnych”. Była to okazja do zaprezentowania w indywidualnych swobodnych spotkaniach i bezpośrednich rozmowach swoich doświadczeń w nauczaniu fizyki. Bazarowi towarzyszyła sesja plakatowa doświadczeń pracy z uczniami. Była to szansa do poznania i dyskutowania, konsultacji naukowych, prezentacji pomocy naukowych i dydaktycznych. Następnie było wystąpienie z pokazami p. Wojciecha Dindorfa pod hasłem „ Hity, Mity i Kity w fizyce”. Gawęda doświadczonego nauczyciela i popularyzatora fizyki. Prelegent pokazał, że proste eksponaty i doświadczenia, które są nie tylko przydatną inspiracją dla nauczycieli ale też pretekstem do barwnej opowieści fizycznej.
Kolejnym punktem były obrady w grupach tematycznych. Podobnie jak dnia poprzedniego każdy
z uczestników dokonał najbardziej interesującego wyboru z szerokiej oferty warsztatów:
- p. R.Kowalko uczestniczyła w warsztatach Tomasza Sobiepana, pt. „Doświadczenia z mechaniki w wydaniu cyfrowym PASCO”. Warsztaty dla nauczycieli fizyki w jak korzystać z technologii cyfrowej, by wykonywać doświadczenia na każdej lekcji ucząc tego, co młodzieży najbardziej potrzebne, w najskuteczniejszy sposób. Nowoczesna edukacja powinna pracować metodami aktywizującymi uwzględniając fakt, że dzisiejsza młodzież niemal od urodzenia czerpie wiedzę z Internetu i uczy się metodą prób i błędów „klikając w klawiaturę” komputerów i smartfonów. .
- p. J.Trofimiuk oraz p. P.Klim wzięli udział w warsztatach „Eksperymenty z Einsteinem – cyfrowe laboratoria szkolne”. Warsztaty z konsolami pomiarowymi umożliwiające pozyskanie niezbędnych informacji, wykonanie obliczeń i interpretowanie wyników.
- p. R.Kowalko oraz p. P.Klim uczestniczyli w warsztatach prowadzonych przez dr Agnieszkę Bartecką, pt. „Organizacja lekcji doświadczalnej”. Została przeprowadzona modelowa lekcja doświadczalna na temat „Drgań i fal mechanicznych”. Podczas warsztatów zostały wykonane rozmaite typy doświadczeń, w tym typowe doświadczenia pokazowe, doświadczenia modelowe, jakościowe, ilościowe oraz problemowe. Szczególną uwagę zwrócono na aktywny udział uczniów w przeprowadzanych doświadczeniach, co ma na celu kształtowanie umiejętności samodzielnego planowania i wykonywania doświadczeń fizycznych oraz analizy ich wyników z wykorzystaniem zasad rozumowania naukowego
- p. J.Trofimiuk uczestniczyła w warsztatach „Obowiązkowe doświadczenia uczniowskie w praktyce i rzeczywistości szkolnej”. Celem warsztatów była dyskusja i wymiana doświadczeń między nauczycielami na temat „ Jak z niemożliwego zrobić możliwe”, czyli jak w zgodzie z założeniami zrealizować podstawę programową. Stworzono przez uczestników warsztatów listę niezbędnych pomocy dydaktycznych koniecznych do realizacji podstawy programowej.
    Sobotnia sesja plenarna należała do dr Jerzego Jarosza i Ogólnopolskiego Klubu Demonstratorów Fizyki, pt. „Fizyka jako nauka racjonalno-empiryczna – eksperyment dydaktyczny w codziennej praktyce edukacyjnej”. Doktor dokonał prezentacji możliwości wykorzystania eksperymentu w procesie dydaktycznym, w budowaniu pozytywnych konotacji przedmiotu w społeczności szkolnej, w rozbudzaniu zainteresowania fizyką i motywowaniu uczniów do samodzielnego eksperymentowania i samodzielnych interpretacji obserwowanych zjawisk.
    Sobotę zakończona została plenerową sesją wieczorną pod hasłem” Fizyka przy ognisku – warsztaty dydaktyczne w grupach tematycznych”. W ogrodach łódzkiego AZS –u odbyły się doświadczenia fizyczne i zabawa – trening realizacji przygotowanych wcześniej przez nauczycieli doświadczeń, praca w grupach tematycznych (mechanika, termodynamika, elektrodynamika, optyka) oraz prezentacje (z nagrodami). Dr LABO – zaprezentował swoją działalność jako naukowca, popularyzatora i miłośnika nauki. O nauce mówił w sposób ciekawy i pasjonujący. Specjalizuje się on w przekazach doświadczalnych, gdzie wiedzę zdobywa wykonując wspólne eksperymenty i doświadczenia.

    W niedzielę zajęcia odbyły się w czterech grupach.
- p. R.Kowalko oraz p. J.Trofimiuk uczestniczyły w pokazie w Planetarium EC1, jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w tej części Europy. Pokazowi towarzyszyło gwieździste niebo, projekcja filmowa pt. „Selekcja naturalna”, oraz prezentacja potencjału edukacyjnego planetarium.
- p. J.Trofimiuk oraz p. P.Klim- uczestniczyli w zwiedzaniu ekspozycji Centrum Nauki i Techniki, oraz p. J.Trofimiuk zapoznała się z eksponowanymi doświadczeniami fizycznymi, a p. P.Klim zwiedził strefę Człowiek w Kosmosie, gdzie miał się możliwość obserwowania symulacji lotu w kosmos.
- p. J.Trofimiuk oraz p. P.Klim obejrzeli także film w Kinie Sferycznym 3D.

    Kongres był znakomitą okazją do integracji środowiska nauczycieli fizyki. Wymiana doświadczeń z pewnością przyczyni się do podejmowania nowych działań zmierzających do podnoszenia jakości pracy i uzyskiwania wyższej skuteczności w nauczaniu fizyki.

Galeria zdjęć