• Wiemy więcej - budujemy więcej

  • Wiemy więcej - budujemy więcej

  • Wiemy więcej - budujemy więcej

  • Wiemy więcej - budujemy więcej

  • Wiemy więcej - budujemy więcej

Wyjazd edukacyjny na Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu Wydział Inżynierii Kształtowania Środowiska i Geodezji w dniach 08.11 – 10.11.2022 roku


    W dniach 08.11.-10.11.2022 roku odbył się wyjazd edukacyjny na Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu w ramach projektu „Wiemy więcej – budujemy więcej” współfinansowanego przez UE ze środków EFS w ramach RPOWP na lata 2014 – 2020. Uczestnikami wyjazdu byli uczniowie klasy IVg/5 i IVa/5 oraz opiekunowie: pani Sylwia Karczewska, pani Joanna Wasilewska i pani Małgorzata Wilczewska.
    Instytut Geodezji i Geoinformatyki Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu zajmuje się między innymi badaniami nad pozyskiwaniem danych przestrzennych oraz wykorzystaniem fotogrametrii cyfrowej w geodezji i kartografii. Fotogrametria cyfrowa jest bardzo szybko rozwijającą się dziedziną nauki, którą wykorzystuje się w nowoczesnych technologiach pomiarowych. Udział w zajęciach teoretycznych i warsztatach związanych z fotogrametrią i teledetekcją, miał przybliżyć młodzieży najnowsze metody pozyskiwania i przetwarzania danych geoprzestrzennych oraz interpretacji wyników.

    Pierwszego dnia zajęć uczniowie poznali najnowsze metody pozyskiwania danych przestrzennych za pomocą bezzałogowych statków latających – dronów oraz naziemnych skanerów laserowych 3D. Prowadzący p. Wojciech Sowa przedstawił wymagania związane z projektowaniem nalotu fotogrametrycznego, obsługą drona, wymaganymi pozwoleniami oraz bezpieczeństwem pracy ze statkiem latającym. Zainteresowanie młodzieży wzbudziły informacje na temat szkolenia i egzaminów pozwalających na uzyskanie kwalifikacji operatora. Zapoznali się z przebiegiem wykonywania pomiarów oraz wpływem warunków atmosferycznych i terenowych na wynik pomiarów. Uczniowie mieli możliwość poznać budowę i sposób pracy drona ośmiowirnikowego DJI Matrice 600 Pro i zobaczyć go w działaniu podczas wykonywania prac pomiarowych. Przed budynkiem uczelni wykonany został nalot fotogrametryczny, a następnie pomiaru fotopunktów metodami precyzyjnego pozycjonowania satelitarnego z zastosowaniem GNSS.
    W dalszej części prac pomiarowych, p. Krzysztof Stasch przybliżył młodzieży nowoczesne metody pozyskiwania danych z zastosowaniem naziemnego skanera laserowego 3D firmy Leica. Dokonał teoretycznego wprowadzenia z obsługi i funkcjonalności skanera. Następnie każdy z uczestników miał możliwość pracy ze skanerem, ustawienia odpowiednich opcji pomiaru, dobrania stanowisk pomiarowych oraz wykonania pomiaru punktów i zdjęć oraz precyzyjnego pomiaru tarcz celowniczych. Uczniowie zobaczyli jak można pomierzyć miliony punktów w kilka minut.
    Kolejny dzień warsztatów odbywał się w pracowni komputerowej – laboratorium GisLab. Prowadzący p. Krzysztof Stasch dokonał krótkiego wprowadzenia do tematyki przetwarzania danych metodami fotogrametrycznymi. Omówił zasady importowania chmury punktów, łączenia skanów oraz budowy modeli 3D. Zwrócił uwagę na odpowiedni dobór parametrów pomiaru, ich dokładność oraz błędy uniemożliwiające budowę modeli 3d. Następnie wszyscy mieli możliwość zbudowania modelu przestrzennego na podstawie pozyskanych dzień wcześniej danych w programie Agisoft. Dokonano wizualizacji danych na ekranie komputera, a następnie analizy uzyskanego modelu oraz w wyniku przetwarzania danych zbudowano numeryczny model pokrycia terenu.
    Następnie prowadzący przedstawił zalety wykonywania pomiarów dronami z użyciem różnych sensorów pomiarowych oraz wyjaśnił zastosowanie pomiarów teledetekcyjnych, które dają wiele możliwości modelowania parametrów środowiska. Zaprezentował między innymi zasady opracowania map zmiennego nawożenia, które umożliwiają określenie indeksu wegetacji roślin i wspomagają rolnictwo poprzez analizę miejsc wymagających konkretnych działań zapobiegawczych. Na udostępnionych danych, uczniowie dokonali analizy parametrów środowiska i określili miejsca wymagające zwiększenie działań chroniących roślinność.
    Kolejną część warsztatów poprowadziła p. Natalia Wielgocka, która zaprezentowała możliwości narzędzi GIS do przetwarzania i analizy danych geoprzestrzennych. Omówiła różnice pomiędzy danymi rastrowymi i wektorowymi oraz zwróciła uwagę na potrzeby współczesnego świata związane z otrzymaniem skonkretyzowanej informacji. Następnie na podstawie otrzymanych danych w programie QGIS, każdy z uczestników dokonał wyboru odpowiednich informacji, przetworzenia i analizy danych przestrzennych w celu wybrania elementów zgodnych z założonymi kryteriami. Umiejętność wyszukiwania odpowiedniej sparametryzowanej informacji może być bardzo przydatne zarówno w przyszłej pracy zawodowej, jak i życiu prywatnym.
    Wyjazd edukacyjny rozpoczął się od zwiedzenia z przewodnikiem wielkiego działa architektury, którym jest Stadion Narodowy im. Kazimierza Górskiego w Warszawie. Następnie uczestnicy mieli okazję podziwiać miasto Juliana Tuwima i Misia Uszatka oraz rozwiązania architektoniczne Łodzi, o których bardzo interesująco opowiadał pan Patryk – lokalny przewodnik. Wyjazd był także niepowtarzalną okazją zwiedzenia najważniejszych romańskich i gotyckich zabytków Wrocławia. Uczniowie zwiedzili z przewodnikiem Stare Miasto i Ostrów Tumski oraz Hydropolis - nowoczesną, interaktywną wystawę (jedyne w Polsce centrum wiedzy o wodzie), znajdującą się w zabytkowym XIX-wiecznym zbiorniku wody. Niesamowite wrażenie na uczestnikach wyjazdu wywarł wieczorny widok na miasto z 49 piętra SkyTower – najwyższego mieszkalnego budynku w Polsce. Dodatkową atrakcją była wizyta w Afrykarium oraz wrocławskim zoo.

Galeria zdjęć

Przydatne linki

Zespół Szkół Budowlano-Geodezyjnych w Białymstoku

Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego

Kuratorium Oświaty w Białymstoku

Ministerstwo Edukacji Narodowej